8 דרכים ליצור קיץ רגוע יותר עבור ילדים רגישים

 

 

 

 

  

חופשת הקיץ נותנת לנו ההורים אפשרות להנות עם הילדים, לתכנן חופשות משפחתיות, לצאת לטיולים, וגם להשתחרר מלחצים של הגעה בזמן למסגרת החינוכית ולעמוד בעומס של מטלות, אבל.. וכאן בא אבל גדול.. הזמן הרב הפנוי והמשותף יחד עם הילדים יכול בקלות להפוך למתיש ומאתגר אם לא נתכנן אותו נכון, ונקח בחשבון מידע חשוב שיש לנו לגבי מצבים שמעוררים קושי גם אצלנו ההורים וגם בקרב הילדים.  

 

שינויים, חוסר שגרה ויציבות, אלו כמה דברים שמאוד משפיעים על התפקוד שלנו כהורים וכמובן על הילדים ובעיקר ילדים הרגישים יותר לתקופות שכאלו וחווים זאת בעוצמות גבוהות יותר מאחרים. כמו כן, ישנם ילדים עם אנרגיה אינסופית, דחפים אימפולסיביים שחשוב להם שהכל יקרה ממש עכשיו, בכי או שינוי בהתנהגות לפני התחלה של פעילות חדשה או כזו שהסתיימה, ונטייה להשתעמם בקלות, ולכן חוסר ידע או הבנה של הרגישויות וידיעה של מה הילדים זקוקים לו כדי להתמודד טוב יותר, עלול לייצר מתכון טוב להרבה אי שקט לכל הסובבים בבית. ולכן תכנון הימים עם פעילות מובנית יכולים לעזור בפיתוח משמעת עצמית ובשמירה על התנהגות טובה יותר בקרב ילדים, ובעיקר עוד הרבה יתרונות עבורנו ההורים.

  

הנה כמה רעיונות שיסייעו להעביר את העונה בצורה רגועה יותר:

 

1. תכנית קיץ - זו התכנית החשובה ביותר שמתחילה בהדפסה מהאינטרנט של טבלה עם התאריכים של חודשי הקיץ שניתן לתלות על המקרר. כך כולם יכולים להיות שותפים ולהוסיף ולהתארגן טוב יותר לגבי התכנית לכל יום, יש משהו מאוד מרגיע עבור כולם לדעת מה הולך להיות ולמה לצפות בכל יום, ואיך לחלק את המשאבים שלנו-האנרגטיים והכלכליים. וגם כיך לשמוע מה הילדים מציעים ומה היו רוצים לעשות הקיץ ואפילו תכנון הארוחות בוקר, צהריים וערב יתן לכולם דרך טובה יותר להתארגן וגם לדעת מתי ניתן להכין יחד כחלק מהפעילות היומית או בעוד מועד.

 

2. חופש של רגשות- יצירת התכנית זו הזדמנות שלנו לשקף לילדים, ולהסביר להם על רגשות שחווים לנוכח התקופה המאתגרת הזו, יש משהו מאוד מרגיע בהסבר שלנו לילדים על כך שזו תקופה עם הרבה שינויים, ודברים חדשים, שזו שגרה שונה ונספר להם "שזה יכול להיות מאוד קשה ומבלבל ולכן אנו עושים תכנית יחד כדי לעזור להתמודד עם הרבה רגשות כמו בלבול, וכעס, ובכי, וחשש ואולי גם פחד, ונראה עם התכנית תעזור, כך נדע מה יש כל יום ונדע גם עוד כמה זמן נשאר עד החזרה למסגרת", ניתן לעשות זאת על ידי מחיקת הימים או פשוט לשים דיבקיות (שזה לבד כבר נותן לנו דרך הכנה נהדרת לילדים לקראת החזרה והבנה של הזמן הארוך ותחושת החופש האינסופית הזו שנוצרת). 

 

3. הצטיידות רגשית - השיח הרגשי והתכנון עם הילדים עוזרים גם לנו ההורים ומהווים הכנה נפשית לכך שעלינו לקחת בחשבון שיהיו רגעים קשים ואנחנו נצטרך להצטייד במלאי מכובד שכולל אורך רוח, סבלנות הכלה והבנה שנוכל לתמוך בילדים ברגעים שקשה להם, לעצור ולנסות להבין טוב יותר ממה נובע הקושי ומה הם מנסים לומר לנו שהם סוערים או בוכים ברגע הזה או אחר של היום. ולהצטייד בעוד מועד בקול רך עם טון מרגיע ומבין וכמות בלתי נדלת של חיבוקים שאומרים, אנחנו כאן אתך, רואים אותך ומבינים.

 

4. בילוי בבית- בימים שהילדים בבית בנו סדר יום יותר מאורגן, שאנו יודעים על כך מראש אנו יכולים להתארגן טוב יותר על ידי תכנון של פעילויות יצירה מדע ספורט או אפייה, ופינוי של גורמים מסיחים כמו שיחות טלפוניות והודעות לזמנים פחות עמוסים. ניתן לשלב בתכנון גם מטלות בבית שהילדים יכולים לסייע-לפנות כלים, להוריד כביסה, לסדר את הבובות או משחקים בחדר. לקראת החזרה למסגרת חשוב לנצל את הזמן להתאמן על מיומנויות קריאה או כתיבה דרך חוברות או דפי משחק או משחקי קופסא, זמן יצירה, וזמן מסך מוגדר, שיכול להפוך להיות הזמן מנוחה, כי גם מנוחה חשובה מכל הפעילויות. בימים שנמצאים זמן רב בבית חשוב לשלב פעילויות פיזיות שיאווררו את כולם- יציאה לגינה ליד הבית, רכיבה באופניים, קפיצה בטרמפולינה, מצא את המטמון, בניית מסלול מכשולים או פשוט לשים מוזיקה ולרקוד.

 

5.  פעילויות מים- נשמע טריוויאלי בקיץ נכון? ... אז לא לחינם, בילוי אחר הצהריים בים או בריכה זה בילוי מעולה לילדים, גם מאוורר ומאפשר לפרוק אנרגיות, החשיפה והמשחק עם החול בים מעודד מיומנויות מוטורויות ותחושתיות, וזה גם מקום ליצירת קשרים חברתיים עם ילדים אחרים. בילוי קבוע בבריכה או ים כל אחר צהריים במשך השבוע זו דוגמא לרעיון איך לייצר שגרה קבועה עבור ילדים שמתקשים בפעילויות מתחלפות.  

 

6. שמירה על קשרים חברתיים- עודדו את הילד להזמין חברים לביתכם כדי לבלות זמן ביחד. עזרו לילד לתכנן פעילויות יחד עם החברים שיהיו לו כמה רעיונות מוכנים, כגון רכיבה על אופניים, באולינג, יציאה לקולנוע, החלקה על הקרח, או הזמנת חברים להקרנת סרט. 

 

7. זמן שבין לבין- בזמן נסיעה ארוכה, או המתנה בתור יש ילדים שמאוד מתקשים להתמודד עם הזמן הארוך במיטביות כדי לסייע להם חשוב שמראש נכיר זאת ונצטייד במשחקים גם כאלו שעל פה שניתן לשחק ברכב, כרטיסים וספרים דפי צביעה וציור, מבוכים ותשבצים או תרגילים. 

 

8. זמן לעצמכם- אם כל מה שציינתי עד עכשיו לא נשמע מספיק מתיש.. אל תשכחו לפנות זמן לעצמכם, לצאת להליכה בסוף היום, להזמין בייביסיטר או לשכנע את הדודים והסבתות לעזור לכם לפנות קצת זמן איכות ללא הילדים, כי תמיד טוב לשמור על איזון ומינון נכון של הדברים. 

 

המשך קיץ נעים ורגוע!

 

Please reload

Please reload

מאמרים נוספים רלוונטים