4 דרכים לסייע לילדים רגישים בהסתגלות חזרה ללימודים

 

 

 

 

כשהימים הראשונים במסגרות מלווים בבכי וצרחות שנמשכים חודשיים, כשהפרידה לגן או לכיתה מאוד קשה וממושכת, כשכל בוקר הופך להיות מלחמה אינסופית של תחנונים לא להגיע למסגרת החינוכית, חשוב להכיר כמה דברים כדי לסייע לילדים להתחיל את השנה בצורה טובה יותר.

 

אז מה עלול להדאיג ילדים ?  

 

החזרה לשנת הלימודים המחכה בפתח מביאה עמה התרגשות גדולה וגם לחץ וחשש גדול עבור הרבה הורים וילדים. בעיקר ילדים הרגישים יותר לשינויים, מעברים, ושגרה וסדר יום חדש, ששוב  נדרשים להתחיל את ימי ההסתגלות מחדש. כניסה והשתלבות מחודשת בכיתת בית-הספר או בגן משמעותה הסתגלות מחדש למגוון של דברים שעלולים להוות קושי לילדים:

  • איזה פנים יקבלו אותי בכניסה לכיתה או לבית-הספר.

  •  אי ודאות לגבי סדר היום ושינוי בדמויות הנכנסות ומתחלפות במהלך היום (מפעילי חוגים, מורים מקצועיים וכדומה).

  • רעש בכיתה במהלך היום אבל גם כזה שפוגשים בבוקר בכניסה לבה"ס ולגן.

  • שינוי מתמיד של פעילויות מגוונות ומתחלפות במהלך היום. 

  • הלחץ לבצע –להשתתף במפגש או בשיח כיתתי, לעבוד בחוברת או לגשת לשולחנות יצירה.

  • חשש לאכזב- לילדים מאוד חשוב שיראו אותם בצורה חיובית ולכן ילדים רגישים החשים קשיים שעלולים להקשות עליהם במהלך היום לפעמים חוששים שהדמות החדשה או המוכרת תראה אותם בשעת מצוקה או קושי וכך גם שאר החברים. הרבה ילדים גם חוששים מביקורת, שיעירו להם וגם להם עלול להיות קשה להגיע ברצון למסגרת. 

  • התמודדות עם תוכן לימודי או משימה שאינה מאתגרת- הרבה ילדים מגלים קושי בעמידה בסבלנות ושיתוף פעולה לנוכח פעילויות חוזרות, שאינן מאתגרות אותם כבר באופן יצירתי, חדשני ואינטלקטואלי, ולכן חוסר העניין שעלולים לחוש במסגרת בה אינם יכולים למצוא תכנים המגרים מספיק גם עלולים להקשות על הרצון לחזור למסגרת שכזו.

 

איך נוכל לעזור לילדים בהתמודדות עם החזרה לבית הספר אחרי חופשת הקיץ?

 

1. ישיבה עם הצוות החינוכי - של ילדך בתחילת שנת הלימודים החדשה יכולה לסייע למורה או לצוות להבין טוב יותר את הילד ואת הצרכים שלו כבר מההתחלה. אל תניחו כי מידע משנת הלימודים הקודמת יועבר באופן אוטומטי למורה החדש - זכרו שילדכם הוא רק אחד מהילדים הרבים שהמורה צריך להכיר. אין להניח כי הכלים והשיטות שיושמו בהצלחה בשנת הלימודים הקודמת יחולו באופן אוטומטי בשנת הלימודים החדשה. ולכן עליכם לדאוג לעדכן את הצוות ולהכין תכנית משותפת שתסייע לו בהתאקלמות חזרה.

2. ביקור מקדים בגן או בית-הספר-  כדאי לנסות לבקש ביקור מקדים ולוודא שהילד מכיר כל פינה בבית-הספר ובגן , היכן השירותים, ולמי פונים, ומה הפינות השונות שיהיו, ואיפה ניתן לפנות לעזרה. 

3. שיח על הרגישויות המיוחדות של ילדך – הסבירו לצוות מהכרותכם עם ילדיכם, מה עלול לתת להם תחושה של עומס,חשש או חרדה בכיתה, תוכלו להתייחס לאלמנטים כמו: רעש, גירויים חזותיים, רגשות, עומס מידע, המון פעילות סביבם, קול מורם של מורה.

4. בנו תכנית משותפת – צרו עם הצוות החינוכי (ניתן לבקש מהצוות להיוועץ ביצירת התכנית את יועצות בה"ס או יועצות הגן, או פסיכולוגית בה"ס או הגן, תלוי בכל מסגרת מי נותן את התמיכה מהרשות) תכנית התאקלמות משותפת שתקל על החזרה לשנת הלימודים, הנה כמה דברים ששווה לכלול בתכנית:

  • פגישה מקדימה -  תוכלו לבקש פגישה מקדימה של הילד עם המורה או הגננת שלו הילד, היו פתוחים לשמוע ולשאול לגבי רעיונות והצעות שהצוות מעלה מנסיונו. כדי להקל על הכניסה הקשה לפעמים עוזר לתת משימת הגשה לילד למשל לצייר ציור לגן או למורה בבית שיודע שנכנס לתלות ביום למחרת, להראות את הבובה או הרובוט האהוב עליו לצוות, להגיע ראשון לתלות ולסדר את לוח סדר היום של הכיתה שמגיע לגן או לבית-הספר, אפילו להשקות את העציצים או לאסוף עלים עם אב הבית, כל פעילות כזו מורידה מהמתח, עוזרת לו ליצור טקס קבוע וקצר וידוע, ותעודד עניין בהגעה למסגרת, ובעיקר מטרתה לייצר התלהבות וציפייה חיובית. 

  • הגעה מוקדמת או מאוחרת- מצאו רגעים נוחים ופחות עמוסים בהשתלבות בכניסה למסגרת בשביל זה נדרש להגיע ראשונים או אחרי שכולם ישובים באיחור של כמה דקות אך כמובן בתאום עם הצוות. רגעים אלו יותר שקטים ונותנים לילד זמן להתסגל לרעשים ולעומס בהדרגה.

  • תכנית חונכים- בבתי-ספר מסויימים ניתן לבקש עזרה של חונכים, ילדים בוגרים בדרך כלל מכיתות ה' או ו' מלווים את ילדי היסודי, עוזרים להם בהפסקה והכרות מוקדמת עם אחד מילדים אלו ובקשה מהצוות לחונך עבור הילד יכולה להיות דמות קבועה שיפגוש בכניסה לבית-הספר ותעודד אותו להכנס בשמחה ותתן לו ביטחון בנוכחותה במהלך היום. לפעמים ניתן לקבוע עמם פגישה עוד טרם החזרה ללימודים על מנת שיכירו ויתחברו.

  • סידור הישיבה- שאלו לגבי סידור הישיבה של ילדכם, לרוב רצוי לשבת בשולחן יותר צדדי ולא במרכז הכיתה-מבחינת הרעש מסביב. 

  • מרחב- תאמו עם הצוות שיאפשרו לילד זמן במקום שקט יותר, או התאווררות ביציאה מהכיתה לשטיפת פנים או למילוי משימה עבור המורה, אולי להביא אוזניות להפחתת רעש.  

  • יצירת עניין- עם ילדיכם נוטה למצות דברים מהר, לקלוט מהר, או מתנגד לפעילויות מסוימות, חשוב לעדכן את הצוות ולחשוב על דרכים חלופיות, יצירתיות, כמו להכין דפים מודפסים עם פעילות שאוהב שטרם עשה, לשתף במידע מה מעניין אותו בבית ואיך אתם מצליחים לגייס אותו לגשת לדברים מסויימים, לסכם על הבאת בובה,פלסטלינה או חוברת ציור שיכולה להפיג את השעמום בזמן שחש קושי לחכות לאחרים שיסיימו וכדומה. ולגיטימציה להשלים דברים בבית או בצהרון אם יותר קל לו ופחות מוסח.   

  • תכנון מעקב- כמו בכל תכנית טובה צריך לנסות ולבדוק מה יכול לעזור, ולשמר ולשפר ולשכלל את מה שעוזר או פחות נמצא מועיל, ולכן קבעו כבר מבעוד מועד גם פגישת מעקב עם הצוות לאחר החודש הראשון.  ועוד לפני כן שתפו את הצוות בחוויות של הילד, בתגובות על החזרה, ובדברים שניתן עוד לסייע לילד.

4.בסופו של יום- זכרו שבסוף היום הכי חשוב לקבל את הילד בשמחה ובגאווה שהצליח להתמודד על אף הקשיים שאולי היו, חשוב שישמע את המסר שכל התחלה קשה וזה בסדר שמגיב כך, ואתם מבינים אותו, ספקו לו מנוחה או פעילות שאוהב אחר הצהריים, דאגו שידע בסדר היום השבועי באיזה ימים זה קורה כי זה גם עלול להשפיע על הציפייה ליום זה שיודע מה יש אחרי. חזקו אותו על תהליך ההסתגלות ותנו לו מקום בזמן של אחד על אחד לפרוק ולשתף על חוויות מהיום.

  

בהצלחה!

 
 

Please reload

Please reload

מאמרים נוספים רלוונטים