על 6 דרכים לסייע לילדים בעליה לכיתה א'.
המעבר מהגן לכיתה א', דורש מן הילדים וגם מאתנו ההורים תהליך של הסתגלות מחדש, אז איך אפשר להסתגל למציאות החדשה בדרך הטובה ביותר.
הכירו את החוויה הרגשית במעבר לכיתה א
ילדי גן החובה נותרים "הילדים הקטנים" בעיני ההורים, אבל הם הולכים ומשתנים, בלא הפסקה, לאנשים קטנים ועצמאיים. עבור ילדים רבים, גם ה 'בשלים', המעבר מ"חממת" הגן לכיתה א' הוא מעבר קשה וחד ולעתים אפילו טראומתי. הילדים זוכרים בגעגוע את ימי הגן שבהם יכלו להרבות בשעות משחק ויצירה, לשחק בארגז החול ופינות המשחק המגוונות והשונות, לערוך מפגשי בוקר מוזיקלים ולבחור ולהחליט לעצמם מה ילבשו בבוקר. הם נזכרים בצוות הגן המטפל שלמד את צרכיהם וזיהה את רגעי הקושי והשמחה והכיר את הלך רוחם ועליהם להכיר ולהתרגל לדמויות חדשות והן אליו.
מבנה הגן הוא קטן ואינטימי ואילו בתי-הספר גדולים ומזמנים מפגשים עם ילדים משכבות בוגרות יותר אשר כולם משתמשים באותם משאבים: שרותים, חצר וכדומה. כמות הילדים ועוצמת הרעש היא גדולה יותר.
בבה"ס נדרש מהילד לשבת ולהתרכז לפרקי זמן ארוכים יותר, בזמן זה הילד נדרש להתאפק יותר, לשים בצד את הצרכים והרצונות האישיים, להיות אחראי להבאה וארגון של ציוד ומערכת שעות ועמידה בציפיות האקדמאיות.
ולכן בצדק נאמר כי המעבר לכיתה א' זה אחד מהמעברים המשמעותיים בחיינו.
כיצד ניתן לסייע לילד בהתמודדות עם המעבר ?
בית הספר פותח בפני הילד אופקים חדשים, עולמו מתרחב, ואנו ההורים נסייע לו להתמודד עם השינוי הגדול במיטביות , אז להלן כמה דברים שניתן לעשות:
מחקרים מראים שתחושת ביטחון של הורים מנבאה הסתגלות טובה של ילדיהם לבה"ס.
גם אנו ההורים חוששים מהמעבר ורוצים מידע, ולכן דאגו להיות מעורבים, לגשש ולבקר מס' פעמים בבית-הספר, להכיר באופן אישי את המנהלת, היועצת והצוות החינוכי, מבנה הכיתות, מרחבי בה"ס. וכל מה שיסייע לכם להרגיש רגועים לגבי המעבר, וכן שתוכלו להעביר את המידע לילדיכם, לספר ואפילו לצלם ולהראות לו דמויות וכיתות בבה"ס וללכת יחד כמה שניתן לפני תחילת הלימודים לבקר בבה"ס.
הצטיידו במידע – חשוב להיות מודעים לקשיים אפשריים והתנהגויות שונות שיציג הילד ולדעת שזהו חלק בלתי נפרד מהתמודדות עם המעבר למשל כיצד להתמודד עם פחדים, לקדם עצמאות וביטחון לקראת המעבר, התמודדות עם תגובות אופייניות, התארגנות יעילה חדשה של המשפחה: חלוקת הסעות, עזרה בשעורי הבית, קשר עם הצוות החינוכי, וכן, דרכים בסיוע בשיעורי בית, קריאה ודרישות של בית ספר. ניתן לפנות לבעל מקצוע להתייעצות, לקרוא באתרי אינטרנט להורות וספרות בתחום. וכן, ניתן לפנות ליועצת בית-הספר החדש בבקשה לקיים סדנת הורים שתכלול את כל המידע שהוצג על מנת לסייע גם להורים לתת את מיטב התמיכה לילד ולהרגיש בטוחים בעצמם לגבי המעבר.
השאירו את העבר מאחור – היו מודעים לכך שחוויות העבר האישיות שלנו ההורים- מתקופת ילדותינו בבה"ס תורמות ליצירת מערכת תפיסות ואמונות סביב התנהגותנו במעברים בחיינו כבוגרים, והן משפיעות על האופן בו ילדינו חווים מעבר. אם נהיה מודעים לכך, שזוהי התחלה חדשה ועלינו לתת לילדים ליצור חוויות והסתגלות חדשה משלהם- לטוב ולרע, נוכל לסייע להם בהתמודדות במעבר.
הביעו אמון בצוות בית-הספר- ילדינו צופים בנו ההורים: אם הילד יראה מולו אנשים שבטוחים במעשיהם ויודעים מה הם עושים, הרי שיחוש שיש על מי לסמוך ויתנהג בצורה רגועה יותר. ולכן עלינו לשדר רוגע וביטחון גם כלפי הסביבה החדשה שתלווה את ילדינו וכך נוכל להעביר במיטביות את המסר שהוא במקום בטוח ולא מאיים. עודדו שיח רגשי על המעבר - היו אמפטיים לרגשות הילד, זה בסדר לומר " שזה באמת יכול להיות מפחיד מעבר למקום חדש" "אתה בטח חושש שלא תכיר אבל כולם חדשים ואנו מאמינים בך אתה תתרגל לאט לאט , כולנו נעזור לך בבית ובבה"ס", "אני רואה שהיית שמח בביה"ס, ושהכרת חברים חדשים". "נראה שממש טוב לך", "היה לך עצוב כשלא הייתי איתך, אני מבין את זה". האמפתיה משדרת לילד שהוא איננו לבד בעולם ושמבינים אותו ואת רגשותיו הנעימים והקשים. חשוב לאפשר לו לבטא את רגשותיו ומחשבותיו הקשורים למעבר, לגלות כלפיו הבנה, חום, אהבה, אכפתיות ולחזק אותו שהוא מתמודד יפה. ניתן לעודד שיח רגשי על ידי הקראת ספרים שנכתבו על המעבר לכיתה א'.
קדמו תחושת מסוגלות לקראת המעבר - אפשרו לילד להיות חלק ממסע קניית הציוד לבה"ס, אפשרו לו לסדר לבדו את התיק, להתכונן לבית הספר, לארגן את הבגדים ליום הלימודים, לעטוף מחברת או ספר (לפחות לתת לו להתנסות לפני שפונים להציע עזרה). לאפשר מתן בחירה בצורה מתקבלת על הדעת: "אתה רוצה את החולצה השחורה או הצהובה?". וכאן חשובה סבלנות בניסיונות של הילד וחיזוק ניסיונות אלה. לצד כל אלו עודדו את הילד לגלות אחריות על ידי השתתפות במטלות הבית, ולקיחת משימות.
שיהיה מעבר נעים וקל,
רוית גולן- מטפלת רגשית בעזרת בעלי-חיים ומדריכת הורים.
Comments