top of page

תמיכה רגשית-חברתית לילדים בבית בשגרה משתנה

בתקופה כזו, של התמודדות בלתי פוסקת עם שינויים בשגרה,בהרגלים ובסדר היום, ועם הרבה געגועים למשפחה קרובה, לחברים ולמחנכים, לקשר חם וחיבוקים. כל אחד מאיתנו ההורים והילדים מתמודד ומגיב באופן שונה.

אז מה חשוב לדעת על מנת לתמוך בילדים באופן רגשי-וחברתי ?

  • להכיר בכך שבזמנים של שינויים צפויה רגרסיה ושינויים בהתנהגות-למשל, ילדים שהפגינו עצמאות ובגרות או חברותיות עלולים לנהוג באופן תינוקי יותר או תלותי, לעיתים להסתגר יותר בעצמם. ישנם ילדים שהשלימו את תהליך הגמילה מחיתולים, וחזרו בתקופה זו להרטיב במקרים מסויימים, וכן לנטות לבכי וכעס מדברים פעוטים או להביע התנגדויות מרובות לשתף פעולה אל מול דרישות המבוגרים.

  • הדינמיקה המשפחתית משתנה ומאותגרת בימים אלו- ישנם בני משפחה שנוכחים יותר מהרגיל בבית, או נוכחים פיזית אבל בפועל עסוקים ועובדים , יש שעובדים לצד טיפול ותמיכה בילדים, הדאגה והלחצים הכלכליים, כל אלו מייצרים מנגנון לחץ גדול מאוד על כל בני הבית, והילדים עלולים להגיב לכך בדרכים שונות.

  • ללמוד ליצור קשר מרחוק דרך אמצעים דיגיטאליים- זה תהליך שעלול להציף ותחושות ורגשות של התרגשות, געגוע, חשש, דאגה וכדומה ולכן ישנם ילדים גם החברתיים ביותר שביניהם שיתנגדו להשתתף במפגשים חברתיים במדיה, שיגיבו בבכי או בסגירות, יסרבו לשוחח עם סבא וסבתא או הגננת ואפילו להשיב ולהקשיב בטלפון.

  • התמודדות עם מסגרת הלמידה מרחוק –לצד המסר החשוב שהצוות החינוכי לא נעלם ונוכח ושהגן ממשיך לפעול רק בפורמט שונה, הניסיון להסתגל למערכת למידה חדש, לעיתים מייצרת מלחמה על משאבי למידה בבית וקושי בתמיכה בילדים בתהליך זה, דבר שעלול גם להוות מקור לחץ ותסכול. ולכן חשוב לזכור כי תקופת השהיה בבית לא תגרום לילדים לדעת פחות, למידה סובבת אותנו בכל מקום, באפיה המשותפת בבית, בקריאת המתכונים והניסויים, בתכנון היצירה, במשחקים משותפים ובללמוד להסתדר עם האחיות והאחים. את הקשר האישי-רגשי עם הצוות תוכלו למצוא את הדרך הנכונה לכם לשמר. ולכן עלינו לזכור להיות יותר סלחנים כלפי עצמינו בהתמודדות מול האתגר החדש הזה, כל משפחה וקצב ההסתגלות ושלה.

איך לסייע במסגרת הבית ?

  • שמירה על קשר אישי- מצאו את הדרך שבה הילד כן משתף פעולה ומוכן ליצור קשר עם משפחה קרובה, חברים או אנשי חינוך וסייעו לו – אם הילד נמנע ומתנגד לשוחח עמם בטלפון, אולי מוכן לצייר עבורם ציור שאתם ההורים תוכלו להעביר. ניתן גם לבקש מחבר קרוב שיצייר או יקליט עבורו משהו ותוכלו להראות או להשמיע לו.

  • אופטימיות- העבירו תמיד מסר בכל שיח שבקרוב נחזור לשגרה ועוד קצת סבלנות, בוודאי שנתראה בקרוב עם מי שאנו אוהבים, וכולנו מחכים לכך.

  • שיח רגשי בכל מצב- זו תקופה שאנו רוצים לחזק ולבנות חוסן רגשי בקרב הילדים ולכן נעזור להם להביע רגשות מכל הסוגים במגוון דרכים-דרך משחקים, קלפים או סיפורים נוכל לשאול ולדבר על : מה משמח אותנו בתקופה הזו? מה אנחנו עושים שלא היינו עושים קודם? ,מה היינו רוצים שיישאר? מה מעציב אותנו, למה אנו מתגעגעים, ומה עוזר לנו ברגעים שאנו דואגים? עצובים או מתגעגעים?. לכך תוכלו ליצור קופסת רעיונות עם דרכים להתמודד (חיבוק מבן משפחה, ציור, שיר, להתקשר למישהו אהוב, לרקוד,לבנות, להתבונן בתמונות,להכין מכתבים וכל מה שיעלה גם מרעיונות של הילדים.) העבירו מסר כנה שבתקופה כזו מבלבלת כל הרגשות כשרים ואנו מבינים ומקבלים.

  • הרימו את הכפפה חברתית - גם אתם ההורים יכולים לסייע ליזום מפגשים וירטואלים עבור הילד עם חבר אחד או שניים. לקבוצה קטנה יש יתרון ביצירת שיח יותר איכותי ויכולת באמת לעקוב ולהקשיב. תוכלו להעביר פעילות עם הילדים שאתם הכנתם או שילדיכם ביקש להראות או להדגים זה מאוד מעצים עבור הילדים.

  • קדמו ערכים חברתיים- זו תקופה שבה אנו נוכחים כמה הסולידריות הקהילתית הולכת וגוברת, ניתן להכין ציורים או לאפות עבור השכנים, לחשוב מה ישמח ויפתיע מישהו אחר בסביבתכם בתקופה כזו, בכלל ולחזק ולזרקר גם בתוך הבית מעשים חבריים, להציע עזרה בכל דרך זה מודלינג נהדר לילדים.

  • שמרו על תחושת השייכות- אפשרו לילדים להתבונן בתמונות ישנות מרגעים בגן או בכיתה, בלוח השנתי עם תמונות החברים מהגן, הזכירו להם כמה שיותר את השגרה שהיו רגילים אליה, שירים ששרו מידי יום בגן, פעילויות שאהבו לעשות, דרך המחנכים תוכלו לקבל את המידע הזה, ולעזור להם ליצור שוב תחושת שייכות גם מרחוק.

  • לא להישאר לבד – חשוב לשתף את הצוותים החינוכיים לגבי קשיים שעולים בקרב הילדים והמשפחה, השיתוף כשלעצמו היא דרך טובה להתמודד עם הקושי והרגשות. במידת הצורך ניתן לקבל סיוע מהצוות התומך של המוסד החינוכי (יעוץ או שרות פסיכולוגי חינוכי).

בברכת בשורות טובות לכולנו,

רוית גולן- טיפול רגשי ויעוץ חינוכי לגיל הרך.

שלחו לי הודעה בכל פעם שרוית מפרסמת מאמר עם מידע חשוב לגידול ילדים מאושרים

מאמרים נוספים רלוונטים
bottom of page