top of page

לסייע בקשיים חברתיים כשיש תאומים


אביב תאומה בת 4 משתפת בטיפול: "לנוח הארנבון תמיד יש חברים כולם רצים לידו, וטופי אחיו, שם בפינה כל הזמן לבד, כל החברים רוצים להיות רק עם נוח, הכי כיף להם אתו, הם רוצים אותו כל הזמן. טופי מתבייש, בגלל זה הוא עומד בפינה, אין לו חברים כולם רוצים להיות רק חברים של נוח, נוח לוקח לטופי את כל החברים." .דרך המפגש עם הארנבים אביב תיארה קושי חברתי שחווה בגן בדיוק כפי שתיארו הוריה.

אז מה ניתן לעשות כשתאום אחד חברותי יותר ? מקובלות חברתית בקרב תאומים מאוד שונה מתאום לתאום וכמובן גם עלולה להשתנות כל הזמן ככל שיגדלו. אומנם גילם זהה, והצרכים החברתיים נהיים דומים אך לכל אחד כישורים ומסוגלות שונה בתחום החברתי. ולכן חשוב לכבד את בקשת התאום להזמין באופן אישי אליו חבר או ללכת לחבר, וכאן חשובה ההפרדה הכפולה-לא לכפות או להכריח את האח שבא אליו חבר לשתף את האח ללא החבר. שנית, חשוב למנוע מהאח ללא החבר לנסות להפריע או לנסות "לגנוב" את תשומת לב החבר שהגיע לשחק עם אחיו. על מנת להצליח במשימה זו צריכים להתרחש שני דברים: 1. הבהרה לשני האחים שבהזמנת חברים לכל אחד יש חברים משלו , מי שהזמין הוא זה שמשחק עם החבר. בכל יום אח אחר יכול להזמין חבר. ובזמן הזה כל אחד מרוויח זמן איכות לבד עם ההורה, זמן שמאוד קשה לייצר כששני האחים יחדיו, אך כשישנו חבר זה עיתוי טוב לנצל את הזמן.

2. לסייע לאח ללא החבר- על ידי הבנת הקושי החברתי מדוע מתקשה להזמין או ליצור חברים, חשוב לראות אם מדובר על קושי התפתחותי, או חוסר במיומנות חברתית. כשאחד האחים מצליח יותר מבחינה חברתית לעתים האח השני עלול לאבד ביטחון או לפתח תלות באחיו בסיטואציות חברתיות וכך מבלי לשים לב, נוצר מצב שנדמה ששניהם מוקפים בחברים אך רק אח אחד באמת מנהל את האינטראקציה בתוך הסיטואציה החברתית, וזאת קל לפספס, לעתים בבית כי אנו מתפנים לעיסוקים אחרים כשהילדים משחקים, וגם במסגרת הגן שם יש הרבה ילדים . כשיהיה לנו מידע יותר טוב מאין נובע הקושי החברתי , נדע יותר טוב כיצד לקדם את הילד על ידי התיווך הנדרש גם ביוזמה שלנו להזמין עבורו חבר ואולי להישאר בזמן המשחק על מנת לתווך כשקשה, ולעודד ולתת דוגמה.

*בזמן רגוע ונוח חשוב לשאול את התאום "ללא החברים" למה מתכוון שאומר שכל החברים הם רק של האח". חשוב לשאול בתמימות וללא לחץ ובאמת מתוך רצון לדעת, מאחר ולרוב נגלה שלא מדובר בכל החברים אלא רק על חבר אחד או שניים, אם נעמיק בשיחה ונשאל "יש חבר שאתה אוהב לצייר אתו או לשבת לידו במפגש?", בוודאי נעזור לפתוח עוד אופציות טובות ולהרחיב את הניסוח של הילד והפרשנות שלו לסיטואציות. ולכן הקשבה אמתית ללא לחץ יכולה מאוד להשפיע על קבלת תמונה טובה יותר . וכמובן, שחשוב לומר שזה בסדר שכל חבר בוחר עם מי רוצה לשחק בדיוק כפי שהוא יכול לבחור, ניתן לחשוב יחדיו על דוגמה של ילדים שונים מהגן שמשחקים עם חבר אחד ופחות עם אחר ללא קשר להיותו אח בגן. וחשוב להסביר שזה דבר מקובל וטבעי.

איך ניתן לקדם תאום עם קושי במיומנות חברתית במסגרת הגן במקביל לקידום מיומנויות הילד במסגרת הבית, חשוב לתאם עם הגננת ליצור הפרדה מלאכותית כמה שניתן במסגרת הגן על מנת שכל אחד יוכל להתמודד באופן עצמאי מול החברים ללא גיבוי או עזרת האח השני. לעתים כשתאום חש במצוקת אחיו ואין דמות סמכות שתשים לב לכך, עלולה להיווצר מחויבות של אחד האחים כלפי השני, מחויבות במקשה ומכבידה ובעיקר פוגעת בצורך והיכולת שלהם לראות עצמם כישות נפרדת. ולכן חשוב בגן לשים לב ולהסב את תשומת לב הגננת, ודרכה ניתן לקבל מידע האם מדובר בקושי של מיומנות חברתית, והיכן צריך לסייע ולתרגל או לחזק עם התאום המתקשה.

שלחו לי הודעה בכל פעם שרוית מפרסמת מאמר עם מידע חשוב לגידול ילדים מאושרים

מאמרים נוספים רלוונטים
bottom of page