top of page

איך לפרש נכון סיטואציות חברתיות ולהתמודד במיטביות


"הוא הסתכל עלי אז דחפתי אותו."

" הוא הלשין עלי למורה, אז לקחתי לו את הכדור בהפסקה".

" ראיתי שהיא צחקה עלי עם חברה אחרת, אז אמרתי לכל הבנות שלא ידברו אתה יותר".

הדרך בה נחליט לפעול בסיטואציות חברתיות, מושפעת מההבנה והפרשנות שלנו למה שקרה. וככל שנחשוב שעשו לנו, לקחו לנו, זה ישפיע על עוצמת הרגשות שלנו ויכריע את הדרך בה נחליט להתנהג ולפעול.

ולכן כל הסיפור מתחיל מהפרשנות לאירוע.

איך נוכל לעזור לילדנו לפרש סיטואציות בצורה מיטבית?

  • אתם מוזמנים להשתמש במעגל השליטה- הדפיסו וגזרו על מנת לרשום את הסיטואציה שקרתה ולכתוב עם הילד יחדיו את האירוע. מעגל זה נועד להחזיר את הביטחון והשליטה לידי הילד- וכך יבין שיש לו שליטה על התנהגותו.

  • קבלו את הפרשנות של הילד והרחיבו אותה- חשוב לא לערער על הפרשנות של הילד כי זה מותיר אותו עם תחושת בלבול וחשש שאינו מבין מה קורה בסביבתו ולכן הרחיבו את המחשבות. "הוא הלשין עלייך כי עשית משהו שאסור ומה עוד יכול להיות?" וכאן הילדים מרחיבים ונותנים אופציות חדשות, ואם הם נתקעים תמיד ניתן לעזור ולהציע "אולי גם הוא רצה לעשות את מה שעשית", "אולי זה עוזר לו לקבל יחס טוב מהמורה". כל הפרשנויות החדשות מוציאות את הילד מהתמונה, ועוזרות לו להבין שלא הכל קשור אליו ולאנשים שונים יש מניעים שונים. הוא היחידי שאחראי על התנהגותו ובכוחו לשנות ולהשפיע.

  • חשבו יחד על פתרונות מקובלים- תבנו יחד עם הילד כלים להתמודדות, חשוב לא להתמקד במה אסור לו לעשות אלא מה כן יכול לעשות אחרת באותה סיטואציה. ללכת להירגע במקום אחר, תמיד לחשוב מה עוד יכול להיות, לפנות לעזרת מבוגר בסביבה, לבוא ולדבר עם החבר על מה שקרה, וכן הלאה.

  • איך אחים יכולים לסייע- כשישנם אחים בבית, זו הזדמנות להתאמן על פתרון הקונפליקטים בניהם על הדרך הזו. ולעודד כל אחד "להסתכל" על עצמו ולא על אחיו, להגיד מה אתה היית רוצה ולא מה יש לו או למה רק הוא קיבל למשל.

בהצלחה!!

שלחו לי הודעה בכל פעם שרוית מפרסמת מאמר עם מידע חשוב לגידול ילדים מאושרים

מאמרים נוספים רלוונטים
bottom of page