קשיי ויסות חושי
מה זה וויסות חושי?
ויסות חושי הינו תהליך קליטת גירויים מהסביבה באמצעות החושים שלנו. בתהליך זה אנו קולטים מידע באמצעות מערכות התחושה השונות, מעבדים אותו ומשתמשים בו לצורך הסתגלות לסביבה.
מערכות התחושה המוכרות הן: ראיה ,שמיעה, טעם ,ריח, מישוש. ובנוסף יש עוד 2 מערכות חוש:
*המערכת הווסטיבולרית- רגישה לתנועה ומשפיעה על מתח השרירים ,שיווי משקל ורמת עוררות.
*המערכת הפרופריוספטיבית (התחושה העמוקה) – נותנת לנו מידע לגבי מיקומו של הגוף במרחב.
עיבוד חושי קורה כאשר המידע שנשלח אל מוחנו מכל אחד מהחושים שלנו– מעובד. מוחנו אומר לנו איך זה מרגיש, איך זה נראה, איך זה נשמע או איזה טעם וריח יש לזה.
לדוגמא: כאשר אנחנו מצליחים להתעלם מרעש רקע כמו מכונית חולפת או הקול של המזגן, כאשר אנחנו מסוגלים לאכול אוכל במרקמים שונים כמו פירה או מרק פטריות, כשאנחנו מסוגלים ללבוש סוגי בד שונים, וגם כשאנחנו נותנים לאהובים שלנו לגעת בכתף ולחבק אותנו... כל זה קורה בזכות הויסות החושי שהמוח ומערכות הגוף עושים עבורנו.
מתי רואים שיש קשיים בויסות חושי?
לדוגמא: כשהילד מכסה את אוזניו כששומע רעש מטוסים, אופנוע, וכדומה. כשהילד לא מוכן להריח ולגעת במאכלים שונים כמו ירקות ופירות, מרקמים שונים יכולים ממש לדחות אותו ולגרום לתחושה פיזית לא טובה. פחד להסתפר או להתנדנד, לקפוץ בטרמפולינות, לעלות למגלשות גבוהות וסולמות, לפנות לחברים ולמשפחה במגע חזק מדי ולא נעים או מאידך זקוק ליתר מגע כדי להרגיש את הגירוי למשל הכנסת דברים לפה, חיכוך בחפצים או בבעלי-החיים בפניו וכדומה.
איך זה בא לידי ביטוי?
כשיש לילד בעיה בויסות החושי – זה עלול להשפיע עליו ועל הסביבה שלו:
קשה לילד להרגיע את עצמו ואז קשה לו להתמקד. קשה לו לחקור ולשחק, הוא עלול לפתח קשיים בלמידה, בהתפתחות והתארגנות. הוא עלול לסבול מהתפרצויות, חוסר שקט, קשיים רגשיים והתנהגותיים. כל המשפחה- ההורים, האחים והילד מתקשים לתפקד.
ככל שהסביבה מותאמת יותר לילד – השפעת הליקוי על הילד וסביבתו יותר קטן ולכן חשוב מאוד איתור מוקדם וטיפול המתאים לילד.
מתי פונים לטיפול?
כשילד חווה קושי בוויסות חושי המפריע לתפקודו היומיומי בבית, בגן, או בבית הספר, חשוב שיקבל מענה. לעיתים הילד לא חווה קושי, אך הקושי בוויסות מפריע לסביבתו, כגון קימה במפגש שמפריעה לשאר הילדים, או נגיעה בילדים אחרים.
ישנם קשיים שונים שהם חופפים או משולבים עם קשיים בוויסות החושי וחשוב לבדוק, לדוגמא, אם ילד שאינו יושב בשקט במפגש בגן חווה קושי בויסות חושי, או אולי זה קושי בקשב וריכוז, או קושי התנהגותי. חשוב גם לשלול בעיה רפואית.
טיפול והדרכה
טיפול בעזרת בעלי-חיים המשולב עם הדרכה להורים משפרים את יכולת התפקוד של הילד, את התמודדותו עם העולם, וכן את דימויו העצמי כילד מתפקד ומוצלח. הטיפול מותאם לכל ילד עפ"י היכולות והקשיים, האופי, דרישות הסביבות שבה הוא נמצא ביומיום, וכמובן בשילוב עם מטרות ההורים.
הטיפול בעזרת בעלי-החיים מנצל את הרצון שיש לילד להתקרב וליצור קשר עם החיות השונות על מנת להיחשף כמה שיותר למרקמים שונים ומגוונים של מזון אותו הילד חותך, מקלף, ומאכיל בידו את מגוון בעלי-החיים בחווה, חשיפה למגוון כסות גוף החיות מאפשרת התנסות מרתקת לחוש מגע ממגוון סוגים, עצם ההמצאות בחווה טיפולית מאפשרת לילד להתנסות בשהייה בסביבה רוויית גירויים ובתיווך המטפל כל חשיפה כזו הופכת לחוויית הצלחה שתתרום לביטחון העצמי ותחושת המסוגלות של הילד ומשפחתו.