top of page

על תזונה ורגשות - איך לסייע לילדים להיות מרוכזים, חברותיים ורגועים יותר.


לפעמים נראה כי כל ההתנהגות שלנו סובבת סביב אוכל. מזון וארוחות הם מרכיב חברתי חשוב כל כך במיוחד בארץ שלנו, ומביא לנו הנאה בדרכים רבות, משיתוף חברתם של חברים להבאת משפחות יחד. אך מזון הוא הרבה יותר מצורך יומי בעיקר עבור הקטנטנים שלנו שפורחים וצומחים להם מדי יום

מחקרים טוענים שאם חשבנו שהילד שלנו מתנהג באופן שונה, לטוב ולרע, לאחר אכילת מזונות מסוימים, כנראה שאנו צודקים. איגוד הפסיכולוגים האמריקאי מוסיף כי, ילדים שאוכלים בריא, יכולים להתמודד יותר טוב עם לחץ ולווסת את הרגשות שלהם בצורה טובה יותר.

אז אין ספק שאנו מרגישים – מה שאנו אוכלים. מחקרים מצביעים על כך שמזונות מסוימים משפיעים על מצב רוח-לטוב או לרע. שינויים תזונתיים יכולים לגרום לשינויים כימיים ופיזיולוגיים במוח המשנה את ההתנהגות והרגשות שלנו. אצל ילדים מאוד קל להבחין בקשר בין מה שהם אוכלים למצב הרוח שלהם, האנרגיה שלהם, איך הם ישנים, וכדומה. גם למה שהם אוכלים בבוקר יכולה להיות השפעה על איך יראה היום בגן או בבית הספר, כמה יצליחו להתרכז או להיות חברותיים, וכמה ביטחון עצמי יהיה להם.

אז איך נוכל לסייע לילדים להעביר את היום ברוגע ולתרום לבריאותם:

1.להתחיל את היום עם ארוחת בוקר- כשילד מדלג על ארוחה הוא יכול לחוש עייף ועצבני, דם סוכר ושינויים במצב הרוח להתחולל. ארוחת בוקר הוא חשובה, במיוחד במיוחד עבור ילדים: מחקרים מראים שזה עוזר לילדים לתפקד טוב יותר, והתקבלו דיווחים על ירידה בקשיי התנהגות והסתבכות בצרות בבית הספר. כדי שארוחת בוקר תהיה אפקטיבית היא חייבת לכלול דגנים עשירים בסיבים עם קומץ של פירות, או כוס שיבולת שועל עם קצת חלב ופרות יער, אפשר להוסיף פשתן טחון שעשיר באומגה 3 ליוגורט, חביתה, שייק פירות או פנקייק מקמח מלא.

2. להקפיד על פחמימות- הגוף זקוק לפחמימות כדי לייצר סרוטונין-כימי במוח שגורם להרגשה טובה שמרומם את מצב רוח, מדכא את תיאבון, ויש לו השפעה מרגיעה. ולכך נדרשות פחמימות המורכבות מסיבים – אז ניתן לשדרג את המוצרים הבסיסיים לפסטה מחיטה מלאה, קוסקוס מלא, אורז מלא, עוגות, פשטידות וגם פיצות מקמח מלא, שיעשו את העבודה וישביעו את הרעב לזמן יותר ממושך.

3. העשירו את היום באומגה 3- בדגים שומניים כמו סלמון, מקרל וסרדינים עשירים באומגה 3 –שמסייע לשפר את הזיכרון ומצב הרוח. מחקרים מראים שאומגה 3 ברמות נמוכות בגוף נמצאו בקשר ישיר לדיכאון, פסימיות, ואימפולסיביות. רוב המומחים ממליצים על לפחות שתי מנות של דגים שומניים בשבוע; מקורות אחרים כוללים זרעי פשתן אדמה, אגוזי מלך, שמן קנולה, ביצים מועשרות באומגה 3. יש גם חמאת בוטנים, וחטיפי גרנולה מועשרים באומגה 3. עבור ילדים שמאוד מתקשים עם הטעם או לקחת סירופ, ישנם סוכריות אומגה 3 .

4.. שמרו על הברזל- חוסר ברזל בגוף יכול להוביל לדיכאון, עייפות, חוסר תשומת לב וריכוז, הסתגרות, חוסר פעילות, עייפות, ירידה בביטחון עצמי, ומצב רוח ירוד, ירידה בחברותיות ורמת אנרגיה, כך עולה ממחקר. מזונות עשירים בברזל כוללים בשר אדום, חלמונים, פירות יבשים, קטניות, כבד, וארטישוק. חשוב לצרוך: חומצה פולית, אשר מסייעת להדוף דיכאון. ירקות ירוקים, תפוזים, אשכוליות, אגוזים, נבטים, ולחם מחיטה מלאה הם מקורות טובים לויטמינים אלו.

5. צרכו שומן ידידותי- שומנים רוויים הנמצאים בחטיפים למשל, קשורים לפי מחקרים לדיכאון ודמנציה. ארוחה גדולה, עתירת שומן כזו שמכילה ציפס למשל, תהיה כמעט באופן מיידי תגרום להרגשה איטית , זה הרבה עבודה עבור הגוף שלנו לעכל שומן, ולכן זה מוביל לתחושת עייפות.

6. הרבו בשתיית מים- מה שהילדים שותים גם משפיע על מצב הרוח שלהם באותה מידה כמו מה שהם אוכלים.בכמויות מתונות, קפאין יכול לשפר את התפקוד הפיזי והנפשי, אבל יותר מדי יכול לדרבן חרדה, עצבנות, שינויים במצב רוח. ולכן רצוי להפחית שתייה ממותקת ומוגזת שמכילה סוכר וקפאין בקרב ילדים לכוס אחת ביום במקרה הטוב. כמו כן, מחקרים הראו כי מוצרי חלב מכילים הרבה חלבון מי גבינה, שלהם נוגדני מתח המשפרים את מצב הרוח, ומשפר את הזיכרון . כוס אחת ביום יכולה לסייע לתחושה של רווחה ורוגע.

שלחו לי הודעה בכל פעם שרוית מפרסמת מאמר עם מידע חשוב לגידול ילדים מאושרים

מאמרים נוספים רלוונטים
bottom of page