top of page

ספר לי איך היה היום בגן? - איך לגרום לילד לשוחח על יומו בגן החדש.


אחוזי התרגשות ליווינו את הילדים למסגרות החדשות ובסופו של יום אנו מצפים בכיליון עיניים שיספרו לנו, איך עבר עליהם היום?. ודווקא כשמגיע הרגע, שבו מחכים לשמוע את הפרטים ה"עסיסיים" הם מחליטים לחסוך במילים, והאינפורמציה מסתכמת במילה אחת - "כיף", לפעמים גם "בסדר".

אז אם כבר עייפתם מניסיונות הדיבוב, אתם מוזמנים לגלות כיצד נגרום לילד לשוחח על יומו בגן החדש.

מיליון דברים, גדולים וקטנים, כבר קרו, מאז שנפרדנו בבוקר לשלום מילדנו בגן. ולכן, כאשר הילד נשאל "איך היה לך היום?" הוא עלול למצוא את עצמו חסר אונים לנוכח השאלה: האם עליו לספר על המשחק החדש שראה בגן? על החברים שבכו בבוקר? על השירים החדשים שלמד? על הרגע שממש התגעגע לאבא? על האוכל שאכל? מה באמת היה לו כיף בגן?. נשמע מבלבל?, כך גם עבור הילד. ולכן, אם הילד אינו משתף פעולה בשיחה או שעונה בתשובות קונקרטיות נראה שהוא אינו יודע איזה סוג של מידע אנחנו מצפים לקבל.

להבין רמזים.

הימים הראשונים בגן, הם ימים "טעונים" מבחינה רגשית עבור הילדים וההורים בו זמנית, ולכן זכרו שלכל אחד מאתנו, קיים לפעמים הצורך להירגע בסופו של יום, "לנקות" את הראש, כדי שנוכל להתפנות רגשית לסובבנו. וכך, אם נתקלים בחוסר שיתוף פעולה מהילד, היו ערים לכך שיתכן וזקוק לזמן להירגע. ניתן גם באופן קבוע להחליט על רגע מאוחר יותר ביום וקבוע, שבו אתם יכולים לחלוק חוויות למשל: באמבטיה או בארוחת הערב.

לחלוק חוויות

ילדים מושפעים לרוב מחיקוי מודל ההורה, ולכן חשוב להראות להם שאתם שמחים לשתף אותם בחוויות היום שלכם, ושמשו להם כדוגמא. כמובן עשו זאת בהתאם לרמה ההתפתחותית של הילד- ביכולת להבין את הסיטואציה ולהכיל.

להפוך את התנסויות היום לסיפורים

כדי ללמד את הילדים כיצד ניתן לחזור אחורה בזמן וליצור מחוויות היום סיפורים, השתמשו בשאלות ספציפיות כמו, "עם מי שיחקת היום בחצר?" או "מה אכלתם לארוחת הבוקר?" , כך בעצם הילד מקבל מושג טוב יותר לגבי סוג המידע, והדברים שחשובים לנו לדעת בסוף יומו בגן. אם נרצה לקבל מידע לגבי אירועים משמעותיים יותר שקרו בגן, נצטרך לשאול את השאלות בצורה כיפית, למשל: "קרה לך משהו שמח/עצוב היום בגן?", "היה משהו שגרם לך לצחוק/ לבכות היום בגן?". זו דרך נוספת לעזור לילדים לשתף באירועי היום.

לבנות אוצר מילים רגשי

ילדים בדרך כלל מגיבים לרגשות שלהם דרך פעולה, כי הם לא תמיד יכולים לזהות את התחושה. ולכן, אם נעזור להם לתאר את חוויותיהם, על ידי שימוש במילים כמו: התרגשות, כעס, עייפות, דאגה, או תסכול, ניתן לעזור לילד לבנות את אוצר המילים הרגשיות שלו. כך, הוא מתחיל לראות שיש קשר בין התחושה לתיאור, ויוכל ליישם זאת בסיפורים שיבנה.

לדעת לסמוך

במחקר שנעשה בארץ בקרב גננות והורים, גילו שהנושא שהכי מעסיק את ההורים היה "האם ילדם אהוב ומקובל בקרב ילדי הגן?". היו בטוחים שברגע שהילד נכנס למסגרת חדשה, הוא מודע לכך שמקדישים תשומת לב מיוחדת לאופן שבו לומד להסתדר עם אחרים. הוא יודע שמתבוננים בו ומרגיש לחץ "לבצע", וכך לעתים, החשש מהשיפוט, ומכישלון בתחום החברתי יכולה לפגוע ברצון הילד, לחלוק את הפרטים על היום שלו.

למה חשוב לשאול את הילד על יומו בגן?

בעזרת השאלות ספציפיות, נוכל לקבל אינפורמציה חשובה המעידה על רמת תפקודו של הילד במסגרת החינוכית. נוכל לדעת כמה תשומת לב ומיקוד מקדיש הילד לפעילויות וההתרחשויות בגן. שאלות כמו "פגשת חבר חדש היום בגן?", יספקו לנו מידע על ההיבטים החברתיים, למשל, נוכל לדעת עם אילו ילדים בוחר ליצור קשר ועם מי חש יותר בנוח, אם מציין כל פעם שם של חבר אחר או שמזכיר חבר אחד במיוחד.

רוית גולן-מטפלת רגשית ומדריכת הורים

שלחו לי הודעה בכל פעם שרוית מפרסמת מאמר עם מידע חשוב לגידול ילדים מאושרים

מאמרים נוספים רלוונטים
bottom of page