top of page

10 סימנים למוכנות רגשית והתפתחותית לכניסה לגן עיריה.


רק אתמול הם היו התינוקות שהבאנו הביתה מבית החולים, ובעוד ימים ספורים הם כבר חלק מגן ילדים עירוני, אז איך יודעים אם הם בשלים לעשות את הצעד המשמעותי הזה?.

מאז שיושם חוק החינוך חינם לגילאי שלוש, הרבה יותר הורים מבעבר שולחים את ילדיהם לגנים עירוניים. אך עדיין מתחבטים בשאלה - "האם הילד בשל למעבר הזה?".

אז כך נדע - 10 מאפיינים התפתחותיים ורגשיים שיעזרו לדעת אם הילד מוכן למעבר לגן עירוני:

1. היכולת להיות עצמאי

בגני עיריה יש מספר רב של ילדים ומס' אנשי הצוות הוא מועט ולכן חשוב שהילד יוכל לסמוך על עצמו שיצליח להתנהל בעצמאות סביב דברים מסויימים - כמו לאכול ארוחת צהריים ללא עזרה של מבוגר ולשחק באופן עצמאי, לדעת לפנות למבוגר ולבקש עזרה.

2. היכולת לנהל שגרת יום

לוחות הזמנים בגן הם די פשוטים, עבור הילדים היום מתחלק בעיקר לשעות שהם מבלים בפנים הגן ושעות החוץ-בחצר. לילד צריכה להיות היכולת לעשות את החלוקה ולהתנהל לפי סדר היום גם בבית. אם לדוגמא, הילד מאושר בידיעה שזמן להקראת ספר מגיע לאחר מקלחת או ארוחת ערב בכל יום, או שטיול לגן השעשועים הוא רק אחרי מנוחת צהריים, סימן שיוכל להסתגל למעברים וסדר היום בגן.

3. היכולת למלא הוראות

בגן הילדים נדרשים למלא אחר כללים והוראות פשוטות, כך שזה בהחלט מועיל אם לילד כבר יש הכרה והבנה כיצד לפעול בהנחיות.

4. ילד קטן קטן בקבוצה גדולה גדולה

השילוב והמעבר מגן פרטי עם מספר ילדים מצומצם וצוות רחב יותר למסגרת עם 35 ילדים, זהו שינוי משמעותי, המשפיע לעיתים על התנהגות הילדים- ישנם ילדים שעלולים לחוש מאוד מוצפים מעומס וכמות הילדים, רעש, קושי בחוסר פניות של הצוות לבקשות או דרישות שלא נענות באופן מיידי, הרכב הילדים בקבוצה מאוד משפיע הילדים מתמודדים עם מגוון של מצבים חברתיים, וצריך לקחת בחשבון שלעיתים זה מעודד החצנה או הפנמה של התנהגויות שונות שיופיעו יותר בגן מאשר בבית וההפך גם יתכן (למשל יותר תסכול והתפרצויות או קשיי התנהגות מוחצנים או מופנמות וביישנות).

5. היכולת לוותר על תנומת צהריים

מרבית הילדים שמגיעים לגן עדיין רגילים לישון את שנת הצהריים שלהם. אך בגן אין אפשרות כזו ולעיתים רבות בגילאים אלו גם בצהרונים לא ניתנת האופציה לישון. ולכן, הילד נדרש לשמור על אנרגיות, כדי לקיים קשר עם חבריו, עד שעות אחר הצהריים. עידוד ויתור על שנת צהריים זה משהו שניתן לעשות בהדרגה בבית, כך שהם מוכנים ברגע שיתחיל הגן, אבל אם הם כבר שם, אפילו טוב יותר!

6.היכולת לשתף פעולה

אם לאחרונה שמתם לב, שהילד שלכם מצליח להתאים את עצמו לסיטואציה החברתית: חולק יותר בצעצועיו, או לפחות מביע סוג של סבלנות לחכות בתור לפעילות שהוא באמת מעוניין בה. אלה הם סימנים לכך שהוא לומד כיצד לשתף פעולה ולשחק היטב עם האחר. זו יכולת שתטיב עמו מאוד בגן החדש ותלך ותשתכלל.

7. היכולת להפגין בגרות רגשית

חפשו סימנים של בגרות רגשית בילדכם, החל מהיכולת למודעות עצמית ומודעות כלפי סובבים אותו, היכולת לנהל את מצבי הרוח טוב יותר כשנחוש לקבל משהו שרוצה. מאפיינים אלה נבנים לאט ולפעמים נראה רק את חלקם באופן גלוי עד תחילת גיל הגן , אבל שימו לב שהצעדים הקטנים האלה הם רמזים לכך שקיימת יכולת למוכנות טובה יותר לאחד מאבני הדרך הגדולות הבאות בחייו.

8.היכולת לשמור על פוקוס

בעיקר בשעות מפגש או ריכוז בגן או שעת סיפור במסגרת קבוצתית. ברגע שלילד יש את היכולת להתרכז יותר בפעילות אחת זה עוד כלי שייסייע לו להיות מוכן לפעילות בקבוצה בגן הילדים.

9. היכולת לשלוט בצרכים פיזיולוגים- גמילה

בגיל שלוש כבר יש לילדים את הרצון והיכולת הפיזיולוגית לזהות מתי עליהם להתפנות וגם לעשות זאת בכוחות עצמם, מרבית הילדים שנכנסים לגן עיריה כבר סיימו את תהליך הגמילה, הקיץ הוא זמן נהדר לקראת המעבר על מנת לעודד את הילד להגמל מחיתול ולאפשר לו להיות עצמאי ומסוגל גם בתחום זה. לפעמים התהליך הוא ארוך או דורש הכוונה והתיעצות ולכן כדאי במצבים אלו לפנות לעזרה או ספרות מקצועית.

10.היכולת להיות ללא קרבת ההורה למשך זמן

באופן טבעי, ילדים שרגילים לבלות זמן הרחק מאמא ואבא - או במעון היום, עם מטפלת או בייביסיטר או עם בני משפחה אחרים - יתכן וזה יקל על הסתגלותם בגן מאשר אלה שנמצאים במחיצת ההורה כל הזמן. ולכן, ייתכן שיהיה צורך גדול יותר בהסתגלות הדרגתית ממושכת. חשוב לוודא מול צוות הגן אם הם מאפשרים זאת וכמו כן, נדרשת עבודת הכנה בבית עם הילד בנושא הפרידה.

לסיכום, אני רוצה לומר, שבהתפתחותו של כל ילד יופיעו בסופו של דבר כל הסימנים - כל ילד מבשיל בזמנו ותפקידנו כהורים לתת להם את הזמן שזקוקים לו כדי שירגישו בטוחים בעצמם.

ומעבר להכל, הדבר הכי חשוב זה להקשיב לאינטואיציה שלכם בתור הורים לגבי יכולת ההתמודדות של הילד, אל תאיצו בילדים.

הילדים שלנו זכו לגדול לחינוך מודרני ודמוקרטי, המאפשר לגדול ולהתפתח במסגרות חינוך שבהם ניתנת לילד את האפשרות להסתגל לסביבה ולציפיותיה בזמנו. חשוב להכיר את מגוון האופציות, ולבדוק מה עונה על הצרכים שלכם ושל הילד: כיום ישנם מגוון של גנים פרטיים במגוון גישות חינוך.

הסתגלות נעימה וקלה !!

רוית גולן-מטפלת רגשית ומדריכת הורים

שלחו לי הודעה בכל פעם שרוית מפרסמת מאמר עם מידע חשוב לגידול ילדים מאושרים

מאמרים נוספים רלוונטים
bottom of page