קבוצת פברואר 23 - לא נותר מקום
קבוצת מרץ 23 - הרשמה בעיצומה
מענה למגוון קשיים חברתיים
תסכול מהפסד
תחושת בדידות
התקפי זעם וכעס
תלותיות יתר וחוסר עצמאות
קושי בפירוש סיטואציות חברתיות
קשיים חברתיים של ילדים
שיטה ייעודית לילדים - בעלי החיים הם מראה לנפשו של הילד
לעומתנו המבוגרים, ילדים מתקשים לבטא בטיפול קונבנציונאלי את אשר עובר עליהם. המגוון הרב של בעלי-חיים בטיפול, מהווים עבור הילד כלי השלכתי וגורם מתווך, על מנת להעלות קשיים במישור הרגשי, התפקודי ו/או הקוגניטיבי, וכן לעבד אותם. כך ניתן לאבחן את הבעיה הרגשית מאחורי הסימפטומים אשר הוא מבטא. שיטת האבחון היא אשר מובילה למפנה במהלך הטיפול ומסייעת לטיפול אפקטיבי וקצר מועד.
הורים משתפים
בכל שנה רוית מטפלת בעשרות ילדים. לפניכם מוצגים כמה מכתבים בהם הורים משתפים על נסיונם וכיצד השפיע הטיפול על ילדם.
סיגלית פ' , אמא של ע' בת 5.5, אשדוד.
"פנינו לטיפול בהמלצת הגננת לאחר שבתנו בת ה-5.5 נאלצה להשאר שנה נוספת בגן. הגננת אמרה לנו שהיא בעלת השגים נמוכים לגילה ויכולות לא תואמות גיל, ומדי פעם נוטה להתקפי בכי שמתקשה להרגע בהם. אחרי 3 חודשים ראינו בבית ילדה יותר רגועה ובוגרת, מצליחה לבטא את הרצונות שלה בצורה יותר ברורה, התקפי הבכי בגן נעלמו ובבית כמעט ולא היו כבר. גם אם היא בוכה, כבר יודעת לעצור את עצמה או להעזר בנו על מנת להרגע. רוית הייתה מאוד קשובה לצרכים של בתי,והעלתה ישר את הבעיה על פני השטח ואני מרגישה שיפור רציני. אהבתי שיש הרבה אפשרויות לענות על הצרכים של הילד, גם דרך הטיפול בחיות וגם אפשרות להבעה ביצירה למשל, מה שבתי אוהבת ובחרה לעשות בטיפול. כבר המלצתי למס' הורים ואני חייבת לומר שרבים לא מכירים טיפול מסוג זה. אני חושבת שהטיפול תרם מאוד לבתי , היא נהנית בו מאוד ומצפה מאוד למפגשים שזה דבר חשוב מאוד בעיני".
אושרית צ. אמא של טל בן ה-7, רחובות
"טל עלה השנה לכיתה א', והרגשתי שמאוד קשה לו להשתלב חברתית בכיתה. הוא היה חוזר הביתה ומספר שאין לו חברים ושלא רוצים לשחק איתו, חושב שצוחקים עליו ובכלל יש תחושה של אי שקט ושמשהו מטריד אותו. אחרי בירור עם המורה, הבנו שטל מתקשה לפרש סיטואציות חברתיות בצורה נכונה, וגם כשילדים כן רוצים להיות איתו תמיד יש לו תחושה שהוא לבד. החלטתי לשלב אותו בטיפול הקבוצתי בתקווה שיעזור לו להרגיש יותר טוב במצבים חברתיים, ובכמה מפגשים ממש יכלנו לראות איך הילד חוזר רגוע יותר הביתה, מספר חוויות מהטיפול ועל החברים בקבוצה שאמרו עליו דברים טובים, שהוא עוזר לחברים, אני מרגישה שהביטחון העצמי שלו התחזק והוא יותר בטוח בעצמו, יותר רגוע בבית ובמעקב משותף שלי ושל רוית עם בית-הספר, גם המורה עדכנה שטל מעורב יותר חברתית, שהוא הפסיק עם תחושת ה"מסכנות" שהייתה לו ומאוד רוצה לעזור בכיתה, הוא התחיל ליזום בהפסקות משחק עם חברים ולהזמין אותם לביתנו. רוית ליוותה אותנו והסבירה לנו איך לתמוך בו גם בבית, איך לדבר איתו, זה ממש עזר לנו וחיזק גם את הביטחון שלנו להתמודד עם הקשיים ואיך לעזור לו ביומיום. אני ממש רואה את השיפור, וכיף לי לראות אותו מאושר ומחכה בחוסר סבלנות כבר למפגשים."
טיפול בקבוצה - מענה ייחודי לילד
-
העלאת המודעות העצמית של ילדך לגבי התנהגותו התקשורתית.
-
העלאת הביטחון העצמי ותחושת המסוגלות של הילד לפעול במצבים חברתיים.
-
שיפור מיומנויותיו החברתיות כגון- קבלת חוקים חברתיים ויכולת השתלבות בקבוצה, הקפדה על תורות, שיתוף פעולה בקבוצה, התמודדות עם מצבי קונפליקט, פיתוח סובלנות.
-
הרחבת רפרטואר התגובות היעילות בסיטואציות חברתיות ובמצבי קונפליקט.
-
פירוש נכון של סיטואציות, פירוש ושימוש נכון בשפת הגוף, יכולת הקשבה ואמפתיה לאחר.
-
פיתוח מיומנויות רגשיות תקינות- זיהוי וביטוי רגשות באופן תקין, התמודדות עם רגשות, יכולת איפוק ודחיית סיפוקים, התמודדות עם קושי, קבלת הפסד, וויסות כעסים ותסכול, היכולת להבין את צרכי האחר. זיהוי והתמודדות עם רגשות שונים כחלק מקבוצה.
יתרונות של טיפול רגשי קבוצתי בעזרת בעלי חיים
-
מנעד התנהגויות רחב - שילוב בעלי החיים בקבוצה מעשיר את טווח ההתנהגויות והאינטראקציות ומאפשר לילד בחירה רחבה יותר לדרכי תקשורת, מגע ושיתוף.
-
מעודדים קשר - בעלי החיים, מטבע היותם יצורים מגיבים, יוצרים סיטואציות חדשות ולעיתים לא צפויות, ובכך מעוררים את חברי הקבוצה לתקשר ולהתחבר במהירות ובקלות יחסית.
-
שחרור עכבות - הקרבה או האחיזה בבעל החיים משחררת חסמים והופכת את הילד לנגיש ופתוח יותר לקשר.
-
ממטופל למטפל - אחד היתרונות הבולטים בשילוב בעלי חיים בקבוצה הוא לקיחת אחריות וטיפול בהם על ידי הילדים, באורח פלא הופך הילד מנזקק ותלוי למעניק ומטפל, התרחשות זו בלבד בכוחה להעצים ולנסוך תחושת ביטחון ובגרות בילד.
-
מוטיבציה והתמודדות - קבוצת שווים אינטימית מגבירה מוטיבציה אצל ילדים לעבוד יחד, לשתף פעולה, לדחות סיפוקים , להתמודד עם תסכולים, להישמע לכללים ולחוקים בקבוצה, לנהוג בסבלנות ובכבוד לזולת ועוד.
-
שינוי התנהגות – בעלי החיים נוטים לשקף את הלך רוחו של זה האוחז בהם, כאשר הילד חסר שקט או אגרסיבי, בעל החיים יחוש זאת וישקף לילד את התנהגותו ואז גם יגיב בצורה דומה או יברח, דבר שיאלץ את הילד לשנות את התנהגותו על מנת להצליח יותר בפעם הבאה.
כמה? מתי? ואיפה?
הקבוצה מיועדת לגילאי גן ובה"ס יסודי , ותקיים 11 מפגשים שבועיים, ב"חווה של חווה" קיבוץ חפץ-חיים (ליד גדרה).
בנוסף יתקיימו 3 מפגשי הורים במהלך הטיפול: המפגש הראשון הוא פגישת ייעוץ ובדיקת התאמה והרשמה לקבוצה ולאחר מכן יתקיימו פגישות הורים לעדכון וקבלת אינפורמציה על תפקודו של הילד לצורך הבנה טובה יותר של עולמו החברתי והרגשי, קבלת כלים על מנת לתמוך ולקדם את הילד במסגרת הביתית ובמידת הצורך ולבקשת ההורים יעשה מעקב התקדמות גם במסגרת החינוכית מול הצוות החינוכי הרלוונטי.
רוית גולן
רוית גולן מטפלת רגשית בילדים בעזרת בעלי חיים ומדריכת הורים, (M.A), יועצת חינוכית והתפתחותית לגיל הרך.
מנחת קבוצות טיפוליות לקידום מיומנויות חברתיות בקרב ילדי הגן ובתי הספר בעזרת בעלי חיים.
כותבת מאמרים אינפורמטיביים לקהילת ההורים בנושאים הקשורים להתפתחות הילד ויועצת לצוותים במסגרות חינוכיות.